De vaakst voorkomende categorie van verkeerde brandstof tanken, benzine in een dieselauto, is tevens de meest kostbare. Een dieselmotor kan namelijk flinke schade oplopen als er benzine door de leidingen stroomt. Dat komt doordat diesel dikker is dan benzine en een ook smerende functie heeft. Benzine heeft die smerende werking niet, waardoor het brandstofsysteem snel schade kan oplopen. Als je toch gaat rijden, zal de motor er al gauw de brui aan geven.
Daarom moet je de motor beslist niet starten als je erachter komt dat je benzine in een dieselauto hebt getankt. Zelfs de auto even verplaatsen kan al enorme schade veroorzaken. Ook het inschakelen van het contact is niet raadzaam, omdat de brandstofpomp dan al begint te werken om druk in het injectiesysteem op te bouwen. De benzine stroomt dan dus al het brandstofsysteem van de dieselmotor in.
Diesel in een benzineauto
De gevolgen van het omgekeerde, diesel tanken in een benzineauto, zijn een stuk minder dramatisch. Diesel ontsteekt veel slechter dan benzine en werkt daarom niet in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en een lagere inspuitdruk. Omdat de diesel niet eens kan ontbranden, zal de motor na een hoop gepruttel niet eens meer starten.
In tegenstelling tot een dieselmotor hoeft in dat geval niet het complete brandstofsysteem schoongespoeld te worden. De tank moet wel helemaal leeggepompt worden en het worst case scenario is dat ook de bougies moeten worden vervangen als ze vervuild zijn met onverbrande diesel.